Amerikaans kledingmerk The Gap heeft op een vervelende manier de nadelen van outsourcing ontdekt. In een van hun fabrieken in Delhi werkten jonge kinderen onder slechte omstandigheden aan hun nieuwe lijn. Het gaat om een kindertruitje uit de kerstlijn van het merk. Kinderen jonger dan 10 jaar moesten palletjes op het shirtje van ongeveer 30 euro naaien, zelf werden ze daarvoor niet betaald. The Gap heeft een strik beleid tegen kinderarbeid en eist van al haar leveranciers dat zij geen kinderen onder de 14 jaar in dienst hebben. Maar het blijkt dus lastig dit beleid te handhaven in het buitenland. De kledingproducent heeft met onmiddellijke ingang de productie stopgezet. The Gap laat op deze manier zien dat zij niet hun ogen sluiten voor misstanden binnen het bedrijf. Eerder schreef ik al over het Nederlandse merk G-Star dat zich minder aantrekt van der werkomstandigheden van hun werknemers. Wil je meer weten over campagnes die eerlijke kleding steunen kijk dan eens op http://www.labourbehindthelabel.org/ of http://www.schonekleren.nl/ .