Categorie: "Economie"

Hyundai houdt niet van stakende Indiërs

Het zou de eerste keer zijn dat een bedrijf uit India weg trekt om deze reden. Hyundai kan voor een primeur zorgen als ze besluiten de productie van een van hun topmodellen naar Europa te verplaatsen. Het rommelde al een tijdje in de fabriek in Tamil Nadu. Na een staking die leidde tot de arrestatie van 750 werknemers lijkt de autofabrikant niet langer geïnteresseerd te zijn in de lage productiekosten die India kan bieden. Een staking zorgt voor te veel vertraging in het productieproces waardoor grote verliezen worden geleden. Volgens de Indiase manager van het bedrijf zou dit de reden zijn voor het wegtrekken uit India. Lage lonen betekenen lage productiekosten, hoeveel besloot Hyundai in te leveren op arbeidsomstandigheden? Het heeft ze uiteindelijk meer ellende bezorgd. Dat India goedkoop kan produceren houdt natuurlijk niet in dat werknemers hier zo maar alles pikken.

Obama wil geen Bangalore meer

Obama houdt vast aan een van de beloftes die hij maakte tijdens zijn campagne. Het massale outsourcing fenomeen zal niet langer gestimuleerd worden door de Amerikaanse overheid. Sterker nog Obama gaat belastingvoordeel voor bedrijven die hun productie in lage lonen landen hebben uitgezet intrekken. De eigen economie moet als eerste gestimuleerd worden. Bedrijven die ervoor kiezen om op plekken zoals Buffalo ( aan de grens met Canada) een fabriek neer te zetten zullen gesteund worden door de overheid. Niet alleen India zal getroffen worden door dit nieuwe beleid ook landen zoals de Filippijnen en China zullen minder werk vanuit Amerika gaan ontvangen. Obama denkt dat Amerikaanse bedrijven op deze manier nog steeds competitief zullen zijn als ze kiezen voor duurdere productie in eigen land.

PC medewerkers toch schuldig in Stayam zaak volgens CBI

Ondanks eerdere berichten dat medewerkers van PricewaterhouseCoopers misleid zijn door Satyam brengt het CBI ( Central Bureau of Investigation)  nu andere bevindingen in een rapport naar buiten. De twee verantwoordelijke adviseurs voor de Satyam account zouden beiden belangrijke informatie genegeerd hebben die hun eigen team naar voren had gebracht.  Gebaseert op de valse cijfers die het Indiase software bedrijf de twee voorhield hebben zij vervolgens misleidende presentaties gegeven aan de top van het bedrijf. Zonder dus te kijken naar bevindingen die collega’s binnen hun eigen team gedaan hadden.  S Gopalakrishnan en Talluri ontvingen voor hun werkzaamheden een buitengewoon hoge bijdrage van Satyam, wat hun posities in dit schandaal nog verdachter maakt. Beide heren zitten sinds het schandaal achter de tralies en op borg vrijkomen zit er voorlopig niet in.

Elf cijfers de toekomst voor Indiase mobiel

Dat de mobiletelefoon industrie een booming business is in India bewijst het volgende nieuwtje. Het departement van telefonie in India kondigt aan dat er binnen niet te lange tijd telefoonnummers met 11 cijfers ingevoerd zullen worden. De grote markt en het enorme aantal nieuw providers die zich in India vestigen hebben tot deze maatregel geleid.  In 2003 had het departement nog een plan opgezet wat de komende dertig jaar voor zijn rekening moest nemen, maar binnen vijf jaar is dat plan dus al achterhaald geraakt. Volgens de statistieken hebben zich in december 10 miljoen nieuwe gebruikers aangemeld.

Mumbai in top vijf duurtste steden

Je zou het niet verwachten van een stad in India, maar Mumbai staat wederom hoog genoteerd in de lijst met duurste steden ter wereld voor expats. Op deze lijst die elk jaar door Mercer wordt uigegeven staat Mumbai op de vierde plek achter Moskou,Tokio en Hong Kong. Het zou voor expats zelfs goedkoper zijn om in New York of Londen te gaan wonen.  Terwijl hier mensen moeten leven van een paar centen per dag, kan een expat het hier zo duur maken als hij zelf wil. Daar zit het euvel van de lijst naar mijn idee. Ik zeg niet dat Mumbai niet duur is. In vergelijking met de rest van India is dat het zeker, maar het ligt er aan wat voor levenstandaard je onderhoud. Deze lijst geeft niet aan wat expats krijgen voor het geld dat ze uitgeven. Andere onderzoeken hebben uitgewezen dat Mumbai door de goedkope arbeidslonen een van de meest comfortabele steden is om voor een expat in te wonen. Hier kunnen ze het zich veroorloven om een eigen kok, nanny en chauffeur te hebben. Ik vraag me af of je voor dat zelfde geld ook in Londen zo’n leven kan leiden..

Volkswagen houdt vertrouwen in Indiase markt

Van alle kanten hoor je dat de automarkt op instorten staat. De economische recessie heeft de industrie hard geraakt. Volkswagen lijkt zich echter niks aan te trekken van die tendens. Negen maanden eerder dan verwacht opende de Duitse autofabrikant gisteren een fabriek in Pune. Per jaar moeten er 110.000 Skoda Fabia’s van de band af rollen. Aan het einde van het jaar zal de kleine Polo daar aan toegevoegd worden. Volgens Jochem Heizmann van Volkswagen is de binnenlandse markt van India ondanks de wereldwijde recessie erg interessant. Daarnaast kan er hier natuurlijk goedkoop geproduceerd worden waardoor de auto’s competitieve worden op de westerse markt. 

Tata Nano eindelijk in de verkoop

Zes jaar geleden maakte Ratan Tata bekend dat hij de goedkoopste auto ter wereld wilde produceren. Vandaag is het dan zo ver. Na verschillende obstakels overwonnen te hebben wordt vandaag de Tata Nano presenteert aan het publiek. De auto is verkrijgbaar in zes kleuren en in drie verschillende types. De prijsklassen van de Standard, Deluxe of Luxury Nano verschillen van 1.3 tot 1.8 lak rupees ( 2000 tot 2700 euro). Er wordt nu al gewerkt aan een elektrische en hybride versie van de auto. Helemaal de kriebels gekregen van deze opties? Dan moet je nog even geduld hebben, want de gemiddelde wachttijd wordt geschat op zes tot veertien maanden. Per maand zullen er 3000 Nano’s van de band rollen, maar dat zal niet genoeg zijn voor de 20.000 aanvragen die maandelijks verwacht worden.

Tata Nano eind maart op de markt

Meer dan een jaar geleden werd hij aangekondigd als de goedkoopste auto ter wereld, daarna werd er niet veel meer vernomen over de presentatiedatum van de Tata Nano. Door de recessie haakten andere concurrenten om de titel zoals Nissan- Renault af. Tata zelf kreeg met enkele problemen te maken bij de productie van de auto, maar alle tegenslagen lijken overwonnen. Deze week werd bekend gemaakt dat de nieuwe auto op 23 maart gepresenteerd zal worden. Vanaf de eerste week van april zal de auto in de etalage van de dealers te vinden zijn.

2009 begint goed voor Indiase telefoonmarkt

De Indiase telefoonindustrie groeit nog steeds als een gek. Het is een markt die erg aantrekkelijk is voor buitenlandse telefoon providers. In januari zijn er dit jaar 15 miljoen nieuwe gebruikers bijgekomen. Dat is een groei van 3.9%. De telefoonindustrie heeft de toekomst in India. Steeds meer jongeren kunnen een mobieltje veroorloven, onder welvarende zakenmannen daarentegen wordt het steeds populairder om twee mobieltjes op zak te hebben Met een populatie van een biljoen waarvan 50% onder de 30 jaar is heeft India nog heel wat grond te veroveren op de markt. De groei zal zich daarom naar verwachting nog wel even doorzetten. Het totale aantal telefoon gebruikers in India is nu al 400 miljoen.

Staat moet Air India redden

Air India heeft het moeilijk. Door financiële omstandigheden is het niet meer in staat leningen te voldoen, lonen te betalen en huur over de vliegtuigen af te dragen. Tijdens een ontmoeting deze week in Mumbai tussen de luchtvaart secretaris en bestuurders van Air India is duidelijk geworden dat de vliegtuigmaatschappij van de staat niet verder kan zonder een lening. Rs2.750 crore zou er nodig zijn aan cash daarnaast vraagt Air India om een investering in kapitaal van 1.231 core. De staat heeft echter nog geen toezeggingen gedaan, waardoor de toekomst voor de Indiase luchtvaartmaatschappij onzeker blijft.