Film recentie: Rang De Basanti

Rang De Basanti [2005]Op Nederlanders zouden de gebeurtenissen in Rang de Basanti misschien wat overdreven kunnen overkomen of zelfs absurd. Voor mensen die beter bekend zijn met de Indiase maatschappij slaat deze film de spijker op zijn kop. Regisseur Rakesh Omprakash Mehra laat op een intrigerende manier zien hoe machteloos een deel van de jonge generatie in India zich voelt. Niet elke Indiase tiener zal de keuzes maken die in deze film genomen worden door de hoofdpersonen, maar de gevoelens zijn hetzelfde. Rang de Basanti  trekt een lijn tussen de strijd die geleverd is voor de Indiase onafhankelijkheid en de hedendaagse onwil om te vechten voor een beter India.

De Engelse Sue Komt naar Delhi om het dagboek van haar grootvader, die een officier was tijdens de Britse bezetting, te verfilmen. In haar vriendengroep vindt ze precies de karakers die ze nodig heeft om de strijders van de revolutie te vertolken. Haar vrienden denken daar echter anders over, deze generatie heeft de grootste moeite zich te verplaatsen in de passie die de vrijheidstrijders voor India voelden. De studenten van Delhi University DJ( Aamir Khan) , Karan, Aslam, Sukhi  en Sonia ( Soha Ali Khan) leven voor de lol, maar daar komt verandering in als de verloofde van Sonia, Ajay om het leven komt.

Als enige van de groep zet Ajay zich wel in voor zijn land, maar de gevechtspiloot moet dat bekopen met zijn leven. De vrienden worden door deze tragedie gedwongen te vechten voor rechtvaardigheid en langzamerhand beginnen de vijf zich verbonden te voelen met de karakters die ze in Sue's film spelen. Zelfs Laxman die door zijn patriottische houding niet erg geliefd is door de groep , maar op uitnodiging van Sue mee speelt in de film, wordt gedwongen zijn mening te herzien. Net als de vrijheidstrijders werken ze samen om iets te doen waarvan ze nooit gedacht hadden dat ze de kracht ervoor hadden.

Rang De Basanti is het bewijs dat de Indiase filmindustrie ook buiten het Bollywood genre kan stappen en uitstekende films met een sociaal thema kan maken. Dit is zeker een van de betere films die de laatste jaren vanuit India afkomstig is.