Recensie: Omkara, een Indiase kijk op Shakespear’s Othello

Omkara is de Indiase bewerking van Shakespear's Othello. Doordat het taalgebruik soms wat te grof is voor Indiase maatstaven trok de film niet bijzonder veel bezoekers en had meer succes buiten India. Zowel binnen als buiten India was iedereen het wel eens over het uitstekende acteerwerk van Saif Ali Khan en Kareena Kapoor. Net als in Shakespear's versie draait het verhaal van Omkara om liefde, bedrog en jaloezie. Dit keer verteld vanuit een stadje in de noordelijke deelstaat van India Uttar Pradesh.

Omkara Shukla maakt een kapitale fout als hij besluit zijn meest loyale hulp Langda te passeren voor een promotie. Als zijn opvolger kiest hij Kesu om vanaf nu de bende te lijden. Omkara die het van bendeleider tot parlementslid schopt heeft  geen idee hoe erg hij Langda gekwetst heeft door zijn keuze. Hij heeft het veel te druk met zijn grote liefde Dolly, die tegen haar vaders wil in er vandoor is gegaan met Omkara. "Een vrouw die haar eigen vader verraad zal uiteindelijk ook haar man bedriegen', Drukt Dolly's vader hem op het hard. Deze woorden blijven in Omi's , zoals hij liefkozend wordt genoemd, hoofd rond dwalen. Een verbitterde Langda speelt daar handig op in. Om eens en voor altijd af te rekenen met zijn rivaal Kesu, bedenkt hij een plan waardoor Omkara gaat twijfelen aan Dolly's liefde voor hem. Zoals in een echte Shakespaer lijkt niks te zijn wat het op het eerste gezicht is en komt de waarheid pas aan het licht als het al te laat is.

Twee jaar eerder regisseerde Vishal Bharadwaj een andere bewerking van een van Shakespear's boeken Macbeth. De Indiase versie Maqbool werd net als Omkara vooral door een buitenlands publiek gewaardeerd. Omkara viel uitgebreid in de prijzen op de Global Indian Film Awards, met onder andere beste acteur, actrice en beste schurk. Een geweldige cast maakt deze film deels tot een groot succes.

Omkara: Ajay Devgan

Langda: Saif Ali Khan

Dolly : Kareena Kapoor